Joy Quist – Psychosociaal therapeute

HSP, Gestalt, Psychosynthese, Kindertherapie

Hersengolven

 

Hersengolven? Wat moet ik daarmee als gevoelig persoon?

Wist je dat als je gestrest bezig bent met de afwas, er voornamelijk bèta hersengolven actief zijn? Vast niet!hersengolven

Onze hersenen werken met verschillende golven (die frequenties worden genoemd, maar dat terzijde). Twee daarvan zijn voor ons dagelijks leven belangrijk: alfa en bèta golven. Welke invloed ze hebben op je handelen, hoe ze je helpen en hoe je ze kunt beïnvloeden!

 

Als alfa-golven de boventoon voeren voel je je helder en wakker, maar ook ontspannen en ontvankelijk. Een prima staat om je aandacht gericht te houden en efficiënt te leren. Bovendien neem je nieuwe informatie beter op en onthoud je die beter! Je bent niet snel uit je evenwicht. Alfa golven komen je goed van pas bij examen doen of een sollicitatiegesprek houden!

 

Bèta-golven zorgen ervoor dat je alert bent, snel kunt reageren, maar ook hyperactief wordt.

De bèta-golven spelen ons nogal eens parten: zij zorgen ervoor dat je nerveus en gespannen bent op momenten dat dit niet nodig is. Bij stress en spanning produceer je veel bèta-golven terwijl er weinig andere hersewolf en angstngolven aanwezig zijn. Je gedachten buitelen en botsen, je kunt ze niet stoppen en je kunt je aandacht niet richten op één ding zodat je niet helder kunt denken. Bèta-golven zijn vroeger erg belangrijk geweest: in de tijd dat er achter elke boom nog een wolf stond. Het was van levensbelang om scherp te zijn, direct in actie te kunnen komen om je hachje te redden. In die tijd hebben we als mensheid deze golven bijzonder goed ontwikkeld.

 

Inmiddels zijn we heel wat eeuwen verder, hebben we veel andere kennis en vaardigheden ontwikkeld en maken we het stadium van direct fysiek levensgevaar nauwelijks nog mee. We hebben ze niet meer zo nodig. Het patroon van de bèta-golven is door de vele generaties heen echter zo ingesleten, dat we eigenlijk automatisch terugvallen in die groef. Op het moment dat je overhaast of overprikkeld bent (de afwas doet en op moet schieten omdat je al vlug weg moet en er ook nog een spannend gesprek met je partner in het vooruitzicht ligt bijv.), nemen de bèta-golven zó de regie over. Alsof deze zaken levensbedreigend zijn!

 

De alfa golven zorgen ervoor dat je helder bent, maar ook heel ontspannen en ontvankelijk. De afwas wordt gedaan, je denkt na over het gesprek met je partner, maar of je ook op tijd de deur uit komt is de vraag. De echte power, daadkracht komt niet bij de alfa golven vandaan. Vandaar dat een combinatie van alfa- en bèta-golven (in de verhouding 80-20) voor ons huidige dagelijkse leven het best van pas komt.

 

5 tips om de alfa-golven te activeren zodat die beter kunnen samenwerken met de bèta-golven:

  1. Sluit door de dag heen een aantal keren je ogen en adem rustig in en uit
    (dat activeert de alfagolven al)
  2. Ontspan 3 keer per week (of vaker) met oefeningen of meditatie
  3. Wandel 2 à 3 kwartier in je eentje
  4. Luister naar prettige en voor jou ontspannende muziek of maak zelf muziek
  5. En natuurlijk: kom voor een gratis hoofdmassage bij mij in mijn praktijk

 

Hoe ervaar jij al die drukte in je hoofd? Hoe ga jij daarmee om? Laat je reactie achter in het commentaarveld hieronder!

Geef een reactie

 

Anti-spam

Laat de natuur je helen

natuur heelt Ja maar daar heb ik toch helemaal geen tijd voor? Ik heb het al zo druk. Mijn hoofd loopt al helemaal om, het is net alsof er watten in zit. En dan toch gaan wandelen? Ik word al zenuwachtig bij het idee alleen al!

Ik hoor het je bijna zeggen, want ik ken het zelf ook. En het op deze manier denken en in een maalstroom zitten, komt heel vaak voor, je bent echt niet de enige. Maar nu de realiteit; helpt het je? Nee, helemaal niet, dat weet je uit eigen ervaring. Want je blijft maar malen en er komt steeds minder uit je handen terwijl je wel doodmoe wordt. En aan het eind van de dag ben je ontevreden omdat je niet gedaan hebt wat je had willen doen.

Dus het is de hoogste tijd om het anders te gaan doen!

Ga wandelen! Als het kan in een rustige omgeving met zoveel mogelijk groen om je heen.

Denk je nu direct: echt niet! Is dat je eerste reactie? Laat me je dan even uitleggen waarom ik je dit advies geef.

De cadans van het lopen, links – rechts, links – rechts, brengt je terug in balans. Zo simpel is het. Je eigen lichaam is zo gemaakt dat je alleen door te gaan wandelen al in balans komt! Wel graag minstens een half uurtje. Je moet je hoofd wel de tijd geven om tot rust te komen en dat lukt niet altijd meteen de eerste keer. Maar wel heel snel omdat het een natuurlijke beweging van het lichaam zelf is.

Moet je persé ’s morgens vroeg gaan wandelen?

Heel vaak lees je dat je ’s morgens vroeg moet gaan lopen.

natuur heeltHet is inderdaad aangetoond dat je er dan het meeste voordeel van hebt omdat het dan vaak nog stil is en je erbij bent als de natuur wakker wordt. Bovendien ben je dan meteen aan het begin van de dag al energiek en fit want of je het gelooft of niet, je krijgt er energie van!

Is die stap nog te groot voor jou?

Dan wandel je toch op een ander moment van de dag? Vertrouw maar op je lichaam dat je dan vanzelf uitkomt op het voor jou het meest geschikte moment van de dag.

En is een half uur echt nog niet te overzien voor jou? Dan begin je toch gewoon met een kwartier? Of met tien minuten? Àls je maar begint, dat is het aller belangrijkste. Stap voor stap kom je er ook.

Ik ben erg benieuwd naar het effect op jou van elke dag een wandeling in de natuur maken. En besef dat het Vondelpark in Amsterdam ook natuur is. Wonderlijk hoe het middenin zo’n drukke stad zo stil kan zijn.

Nu jij. Waar kun jij de stilte en de kracht van de natuur vinden en ervaren? Hoe lukt het jou om met behulp van de natuur weer in balans te komen?

Wil je in het commentaarveld hieronder je ervaringen delen? Je helpt mij en vele anderen ermee!

En voor nu een heel fijne dag gewenst.

Vrolijke groet,
Joy

Geef een reactie

 

Anti-spam

HSP en overprikkeling

3 fouten die je als HSP (Hoog Sensitief Persoon) beter niet kunt maken als je overprikkeling wilt voorkomen

 

 1. Je gaat vaak naar plaatsen waar veel mensen zijn

Zoals op zaterdag in Amsterdam gaan winkelen of dance feesten bezoeken.
Oh ja, denk je dan, dat is zo leuk, iedereen doet het toch en ik wil ook meedoen en erbij horen. Ik wil het ook leuk hebben en niet in mijn eentje thuis op de bank hangen.

En dan? Je bent geweest en lang gebleven, het is je gelukt. Maar hoeveel tijd heb je nodig voordat je weer ‘gewoon’ kunt functioneren, je werk goed doen zonder watten in je hoofd waardoor je je niet kunt concentreren en je overal veel langer over doet en alles dus meer energie kost. Hoe lang ga je daar nog mee door?

Je kunt ook op zoek gaan naar jouw eigen manier, de enige manier waarop jij tot je recht kan komen. Hoe vind je je eigen manier? Vraag aan jezelf:
– Wat vind ik echt leuk?
– Waar krijg ik energie van in plaats van dat het me energie kost?

2. Je luistert niet naar jezelf en naar je lijf maar gaat maar door

Deze gewoonte ken je ook, dat weet ik bijna zeker. Maar doe het niet, niet meer! Dat is vragen om moeilijkheden. Hoe lang duurt het erna voordat je weer bijgetankt bent? Hoe moe ben je erna? En welke gevolgen heeft die grote moeheid op jou? Op je humeur, op je emoties, op je energieniveau? Was dat het waard? Wie is er eigenlijk beter van geworden? Jij niet in ieder geval!

Ga van nu af aan wel luisteren naar je innerlijke signalen, ze zijn er, leer ze herkennen en leer ermee omgaan. Je zult je steeds minder vaak zó rot voelen en steeds vaker veel beter!

3. Je blijft omgaan met mensen bij wie je je niet op je gemak voelt

En maar doorgaan en maar blijven denken dat het aan jou ligt en dat je het nog maar eens op een andere manier moet proberen. Want andere mensen gaan toch ook leuk en makkelijk met die persoon om? Toch weet je eigenlijk al van binnen heel goed dat die persoon voor jou ‘niet goed’ is. Je energie loopt erop leeg, er zijn altijd weer misverstanden waarbij jij de zwarte piet toegespeeld krijgt (en aanneemt) en met een rot gevoel blijft zitten. En omdat je van nature ingesteld bent op harmonie, probeer je het toch steeds opnieuw.

Besef dat onderzoek door arts en wetenschapper Elaine Aron heeft aangetoond dat 80% van de bevolking niet hoog sensitief is en 20% wel! Daar moet je dus zijn, bij die 20%. Zoek die op, kom ze tegen en er ontstaat of er is meteen een gevoel van gemak en ontspanning. Er zijn dan maar weinig woorden nodig om veel te zeggen.

Ik ben erg benieuwd wat en hoe je je voelt tijdens het lezen van deze blog. Ik stel het zeer op prijs als je mij dat wilt laten weten. Dat kan met het formulier hieronder.

Geef een reactie

 

Anti-spam

 

Vlinder

Vlinder - TransformatieTransformatie en vreugdedans

Vermoedelijk geen ander dier of insect is zo symbolisch geworden voor het proces van transformatie en gedaante verwisseling als de vlinder. Een vlinder is ook het symbool voor de veranderingsfasen en een symbool van de ziel.

Vlinders lijken welhaast te dansen als ze op bloemen neerstrijken.
Ze herinneren ons eraan dat we in het leven de dingen niet zo serieus moeten nemen.
Ze wekken een gevoel van lichtheid en vreugde in ons en houden ons voor dat het leven een dans is en dansen op zich al grote vreugde schenkt.
Vlinders wekken ons ertoe op omhoog te komen en ons te bewegen, want als je beweegt, dans je al.
Dansen geeft ons de zoetheid van het leven terug.

Verschijnt er een vlinder, vraag je dan af hoeveel of hoe weinig vreugde je in je leven ervaart.
Fleur op, kijk uit naar verandering.
Besef dat alle verandering goed is.
Het medicijn van de vlinder herinnert ons eraan veranderingen door te voeren  wanneer de kans zich daarvoor voordoet. Hij leert je dat ze zich zo zacht, zo plezierig en zo vreugdevol kunnen voltrekken als je zelf wenst. Transformatie is onvermijdelijk, maar de vlinder zal je helpen begrijpen dat groei en verandering niet traumatisch hoeven te zijn.

Uit: “Luisteren naar dieren” van Ted Andrews

Rouw en rouwverwerking

Zowel voor volwassenen als voor kinderen is het proces van rouwen heel belangrijk.
Zonder rouwen kunnen we niet goed verder.
Vergeten of onopgemerkt wordt vaak dat rouw niet alleen na overlijden aan de orde is maar ook na echtscheiding!

Wat is rouw?

Rouw omvat een reeks van reacties en gevoelens die kunnen optreden na een verlies.
Rouw wordt opgevat als de verwerking van dat verlies.
Rouw is de prijs die wij betalen voor onze liefde voor en verbondenheid met een ander mens.
Het zijn eigenlijk twee kanten van dezelfde medaille. Er wordt ook wel gezegd dat rouw het proces is van aanpassen aan een leven zonder de aanwezigheid van de overledene.
Iedereen maakt ingrijpende verliezen mee: niet alleen door de dood maar ook door het leven.
Bijvoorbeeld verlies van werk, van een huwelijk, van een vriend of vriendin of van gezondheid zijn vaak aangrijpende gebeurtenissen.
Eén van de ingrijpendste verliezen waarvoor een mens zich geplaatst ziet is het verlies van een dierbare door een overlijden.

Continue reading

Gratis hoofdmassage

meldmass1

voor een gratis hoofdmassage!

 

  • Trees

    Elke keer weer kijk ik uit naar de sessie en verheug ik me erop.

  • Arja

    Joy is in staat om precies aan te voelen waar de spanning zit en die vervolgens weg te masseren.

  • Oliver

    Deze massage heeft me echt geholpen. Hierdoor kom ik meer in contact met mijzelf / in mijn lichaam...

  • Mariska

    Joy weet me elke keer weer te verrassen met haar vermogen om snel tot de kern van het probleem te komen...

  • Hilda

    Toen ik kwam had ik al meer dan een half jaar klachten aan mijn schouder, namelijk een" frozen shoulder". Met pijn en een behoorlijke beperking in de beweging. Ik ben 3 keer bij Joy geweest en de pijn was weg en de beperking voor een heel groot deel.

  • Ton

    Mede dank zij jou zit ik nu weer op het goede spoor en gaat het goed met mij.

    Bedankt nog daarvoor.

    Groetjes,

    Ton

  • Mevr. v.d. B.

    Het is loutering en koestering tegelijk. Haar massage doet me lichamelijk zo goed. Het verkwikt me, verwarmt me en voelt als bevrijdend.